moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
BIOKLIMATOLOGIA (fakultet)
BIOKLIMATOLOGIA (fakultet)

Typ zajęć: Wykład
Osoby prowadzące: dr Mateusz Dobek
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: licencjackie
Semestr: 6
ECTS: 1
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Wykład 10
Konsultacje 10
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 20
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 0,5

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Studiowanie literatury 10
Przygotowanie się do zaliczenia 10
Łączna liczba godzin niekontaktowych 20
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 0,5

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 1
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Zajęcia obejmują zagadnienia dotyczące wpływu warunków pogodowych na organizm człowieka. W ramach przedmiotu analizowane są sytuacje meteorologiczne sprzyjające wystąpieniu stresu ciepła i zimna, prezentowane są wybrane wskaźniki bioklimatyczne oraz modele odzwierciedlające wymianę ciepła miedzy organizmem a środowiskiem atmosferycznym.
Pełny opis: Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
  1. Bodźce fizyczne, chemiczne i biologiczne.
  2. Kryteria radiacyjne, termiczne, higryczne i dynamiczne oceny warunków bioklimatycznych.
  3. Zespołowe wskaźniki biometeorologiczne.
  4. Modele wymiany ciepła między organizmem człowieka a otoczeniem.
  5. Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie człowieka.
  6. Ocena lokalnych warunków bioklimatycznych.
  7. Regiony bioklimatyczne Polski.
Literatura:
  1. Błażejczyk K., Kunert A., 2011, Bioklimatyczne uwarunkowania turystyki i rekreacji w Polsce, Monografie 13, IGiPZ PAN, ss. 366.
  2. Kozłowska-Szczęsna T., Błażejczyk K., Krawczyk B., 1997, Bioklimatologia człowieka. Metody i ich zastosowanie w badaniach bioklimatu Polski, Monografie IGiPZ PAN, 1, ss. 200.
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Zna podstawowy aparat pojęciowy z zakresu biometeorologii i bioklimatologii.
W2. Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze stosowane w poznawaniu poszczególnych elementów środowiska geograficznego.
W3. Zna funkcjonalne i przestrzenne powiązania oraz wzajemne zależności w systemie człowiek-atmosfera.
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Korzysta z różnorodnych źródeł informacji geograficznej, w tym ze źródeł elektronicznych w celu pozyskania informacji i danych dotyczących biometeorologii i bioklimatologii.
U2. Organizuje samodzielnie proces zdobywania lub pogłębiania wiedzy z zakresu biometeorologii i bioklimatologii.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Ma świadomość konieczności poszerzania i aktualizowania wiedzy geograficznej, podnoszenia kompetencji zawodowych i personalnych.
Metody i kryteria oceniania: Końcowa praca zaliczeniowa
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny
Prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1-W3, U1, K1 - Zaliczenie pisemne
Wymagania wstępne: Studenci powinni posiadać podstawową wiedzę z geografii i biologii na poziomie szkoły średniej.
Uwagi: